Dat andere opruimboek

Marie Kondo! Opgeruimd! Japanse opruimgoeroe! Konmari-methode! Je hoort niet anders. Ik heb er onlangs ook een blogpost over geschreven. Maar er bestaan natuurlijk veel meer opruimboeken. Ondertussen heb ik er al een paar gelezen. Dit onderwerp lijkt me echt te boeien.

Begin dit jaar besprak ik kort ‘Ruimte voor jezelf. Opruimen in geest en huis.’ van Stephanie Bennett Vogt. Dit boek was voor mij te zweverig en heb ik ook niet uitgelezen. Onlangs las ik ‘Wat een bende!: oorzaken en oplossingen’ van Linda Groen. Het boek leest vlot, maar gaat vooral in op de oorzaken. Hoe komt het dat jij niet aan het opruimen gaat? Afhankelijk van de oorzaak worden adviezen gegeven. Ik voelde me in geen enkel hoofdstuk echt aangesproken.

Wel een aanrader vind ik ‘Rijkdom van de eenvoud’ van Elaine St. James, een boek uit 1996, bijna 20 jaar oud! Je zou denken dat het volledig gedateerd is. En inderdaad, de voorbeelden over het antwoord- en faxapparaat of internet zijn dan ook ondenkbaar in deze tijd. Toch zijn de meeste ideeën over versimpelen zo tijdloos. Gek toch, 20 jaar geleden was simpeler leven een trend in Amerika. Ik dacht niet dat ons leven er sindsdien eenvoudiger op geworden is.

De auteur schreef eerder al ‘Simplify Your Life: 100 ways to slow down and enjoy the things that really matter’ (1994) en ‘Inner Simplicity: 100 ways to regain peace and nourish your soul’ (1995). Voor op m’n leeslijstje!

‘Rijkdom van de eenvoud’ lijkt me echt een basisboek over versimpelen (en opruimen). Ze beschrijft waarom je je leven eenvoudiger zou willen maken, hoe je eraan begint en stap voor stap hoe je het kan aanpakken, van ontrommelen over huishoudelijke karweitjes tot leren ‘nee’ zeggen. Zelf heb ik weinig bijgeleerd. En niet omdat het niet interessant is, maar intussen heb ik al best veel gelezen. Ja, iedereen moet ergens zijn mosterd halen. Dit boek is duidelijk gebruikt voor andere werken, blogberichten, artikels,… Het is wel fijn te ontdekken dat mijn leven nog zo complex niet is. De drukke agenda waar de auteur over schrijft zou ik gewoon nooit overleven. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik heb al altijd nood gehad aan voldoende rust en tijd voor mezelf.

De tips in grote lijnen:

  • Denk na (en neem daarvoor de tijd) wat voor jou belangrijk is in je leven. Door je leven simpeler te maken, maak je tijd voor die dingen. Stel dus je prioriteiten. Je hebt veel mogelijkheden, maar je kunt niet alles doen. Een dag heeft tenslotte maar 24 uur.
  • Je maakt je leven niet plots eenvoudiger op een week. Neem de tijd. Soms zal je ook stappen achteruit zetten.
  • Zoek iemand die je steunt. Dit kan je partner zijn, maar ook een vriend(in) met wie je er over kunt praten. Heb je kinderen? Betrek ze erbij.
  • Ontdoe je van overbodige rommel en verander je koopgedrag. Wil je iets kopen, schrijf het op. Wil je het na 30 dagen nog altijd? Wellicht niet, maar anders kan je het alsnog kopen. Koop je iets nieuw? Die iets anders de deur uit.
  • Leer ‘nee’ zeggen. We voelen ons vaak schuldig als we niet ingaan op een uitnodiging of denken iets te zullen missen. Maar misschien is een rustig avondje thuis je gewoon meer waard?
  • Wat huishoudelijke karweitjes betreft raadt ze vooral aan om je verwachtingen naar beneden bij te stellen. Hoe proper moet je huis zijn? Hoe vaak moet je bijvoorbeeld beddengoed wassen? Het scheelt een hoop tijd.
  • Advies voor een simpele garderobe: zoek een stijl die past bij je figuur en beperk het kleurenschema. Zo kun je veel met elkaar combineren. En de handtas, die kan heel wat lichter. Wat heb je echt dagelijks nodig?
Geef een reactie

